Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Logo - Kulturalny Konin

Przybylski nominowany do Paszportu „Polityki”

Pierwszą poważną nagrodę za kompozycję otrzymał będąc jeszcze uczniem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Koninie. Przewodniczącym jury konkursowego był Wojciech Kilar. Trzydziestoletni Dariusz Przybylski został mianowany do Paszportu „Polityki”.

Dariusz Przybylski nominację otrzymał w kategorii „Muzyka poważna”. Przy nominacji redakcja napisała:
„Jego muzyka jest często grywana (w ostatnim roku ok. 50 wykonań w kraju i na świecie); dla wykonawców pociągający jest w niej znakomity warsztat i powiązania z tradycją, ale też osobisty, rozpoznawalny język. „Kompozytor wierzący w wartość tradycyjnych instrumentów, a przy tym tworzący muzykę nowoczesną, pełną ekspresji, komunikatywną zarazem” – pisze o nim Jacek Marczyński. Robert Kamyk również podkreśla ten aspekt: „Idealnie potrafi połączyć tradycję z nowoczesnością. Ciekawe zestawienia tradycyjnych instrumentów, głosów wokalnych łączy ze współczesnym brzmieniem i ekspresją”. Podobnie Anna S. Dębowska: „Kompozytor, który woli eklektyzm od eksperymentów”. A Ewa Solińska podsumowuje: „Jest wzorem człowieka naszych czasów, mającego wprawdzie głowę w chmurach, ale też mocno stąpającego po ziemi”.


 
Koninianie w minionym roku mieli okazję poznania dzieł Przybylskiego dwukrotnie. 12 kwietnia w kościele pw. bł. Faustyny Kowalskiej usłyszeliśmy Pasję według św. Jana, wykonaną przez „Phonix16” z Berlina pod dyrekcją Timo Kreusera (zdjęcia niżej). Michał Klubiński napisał w recenzji na łamach „Ruchu Muzycznego”: „(…) Półtoragodzinny utwór różni się od znanych ujęć Męki Pańskiej. Kompozytor zaplanował utwór niemalże jak malarską panoramę (…) Składa się on z 21 odcinków (…) opartych na Siedmiu ostatnich słowach Chrystusa na krzyżu. Utwór przykuwa uwagę monolitycznością, precyzją techniki, zmysłowością rozwiązań kolorystyczno-harmonicznych (…). (…)Nie po raz pierwszy Przybylski zaskakuje naturalnością swego języka muzycznego (…)”. W grudniu kompozytor zaprezentował w swojej szkole, przy ul. 3 Maja, „Fanfarę”, napisaną specjalnie na jubileusz 40-lecia placówki oraz „Subkontur” na perkusję i taśmę (magnetofonową), kompozycję napisaną siedem lat temu, gdy studiował w Hochschule für Musik w Kolonii. Przy okazji tych wykonań przypomniał, że w konińskiej Szkole Muzycznej był uczniem w klasie organów Hanny Stypułkowskiej. Studia rozpoczął na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, studiował jednocześnie kompozycję pod kierunkiem Marcina Błażewicza i grę na organach w klasie Andrzeja Chorosińskiego, kończąc je z Medalem „Magna cum Laude” . Kompozycję, kompozycję elektroniczną, instrumentację oraz grę na organach studiował także w Hochschule für Musik w Kolonii, Karlsruhe i we Frankfurcie nad Menem. W trakcie zgłębiania tajników muzyki dwukrotnie otrzymał tytuł Primus Inter Pares. W 2010 roku obronił doktorat w swojej warszawskiej uczelni, gdzie jest pedagogiem, ale wykładał też w Nowym Jorku, w Moskwie, Rzymie, Stambule, Hamburgu oraz prowadzi klasę kompozycji w Keimyung University (Korea Południowa). Znalazł też czas, by – dzięki stypendium Fundacji Deutsche Bank dla kompozytorów operowych – rozwijać swoją wiedzę na temat współczesnego teatru muzycznego w kilkudziesięciu instytucjach operowych Europy.
 
Efekty pracy D. Przybylskiego są imponujące. Wygrał dwa międzynarodowe konkursy kompozytorskie (w Wiedniu i Mikołowie), był finalistą konkursu Berliner Opernpreis za operę „Wasserstimmen”, której prawykonanie odbyło się w listopadzie w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jako finalista otrzymał też zamówienie na dwie kolejne opery kameralne, które zostały wykonane w czerwcu 2014 r. w Deutsche Oper Berlin („Fall” i „Musical Land”). A Warszawska Opera Kameralna zamówiła u niego operę „Orphée” (której premiera ma się odbyć w 2015 r.). W 2014 roku odbyła się także premiera filmu „Portret” w reżyserii Wojciecha Tubaja (na MFF Cannes Court Métrage będącym częścią Festival de Cannes), do którego D. Przybylski napisał muzykę – na trąbkę, perkusję i sześć wiolonczel.  
Utwory Dariusza Przybylskiego zostały zarejestrowane na kilkunastu płytach. Płyta z nagraniem utworu „Bogurodzica” (wariacje) na organy solo, w wykonaniu Andrzeja Chorosińskiego na organach bazyliki w Licheniu, otrzymała status Podwójnej Platynowej Płyty. W 2010 roku ukazała się, nakładem wydawnictwa DUX, pierwsza monograficzna płyta z utworami orkiestrowymi Przybylskiego. Jego kompozycje dostępne są za pośrednictwem wydawnictwa Verlag Neue Musik w Berlinie. W sumie Dariusz Przybylski  ma już około osiemdziesioopusowy dorobek kompozytorski.
 
Konkurentami Dariusza Przybylskiego do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna” są: Łukasz Długosz – „Jeden z najciekawszych interpretatorów muzyki fletowej” oraz kwartet Kwadrofonik – „Zagrają wszystko – zawsze ze smakiem, gustownie, inteligentnie”.

 
Fot. Zdzisław Siwik

 

Polecamy











Inne:

Linki:

Copyright © Kulturalny Konin 2012
wykonanie bp8.pl serv2