Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Logo - Kulturalny Konin

Mistrzostwo z konińskim akcentem

Ucztą muzyczną Konińskie Towarzystwo Muzyczne rozpoczęło 20. sezon Muzyki w Ratuszu. Tę ucztę dla konińskiej (i kaliskiej) publiczności w Sali Ratuszowej przygotowali fleciści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. 

Najpierw był toast: Sebastian Łukaszewski, zastępca prezydenta miasta, życzył, „byśmy [w Sali Ratuszowej] spotykali się co miesiąc”. Potem tradycyjnie w koncercie promocyjnym organizatorzy dali szansę zaprezentowania się młodemu muzykowi. Tym razem była to Aleksandra Trenklerówna, uczennica V klasy Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Kaliszu. Panna Treklerówna jest flecistką, pracującą pod okiem Anny Chrobakowej. W Koninie wykonała Julesa Mouqueta „La Flute de Pan”, op. 15 cz. III. Na fortepianie towarzyszył jej Mateusz Sztabiński, pianista, nauczyciel w konińskiej PSM. Jak grała? Pięknie. Zapewne jeszcze o niej usłyszymy, choć pewnie więcej szczęścia będą mieli kaliszanie, bowiem młoda flecistka już im się pokazywała choćby na Międzynarodowym Festiwalu Bursztynowy Szlak, organizowanym przez Filharmonię Kaliską.

Fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz swój koncert rozpoczęli Sonatą triową g-moll Antonio Vivaldiego . Jak przystało na kompozycję mistrza baroku – było misternie, zwiewnie, nieprawdopodobnie precyzyjnie. Ale to była, okazało się, zaledwie muzyczna przystawka. Koncert muzycy skomponowali tak, by – jak mówił Łukasz Długosz – „pokazać także muzykę polskich kompozytorów”. Najpierw Agata Kielar-Długosz z towarzyszeniem Andrzeja Jungiewicza wykonała Aleksandra Tansmana Sonatinę na flet i fortepian, misternie oddając jej specyficzną, delikatną kolorystykę, przywołującą skojarzenia z dziełami francuskich impresjonistów.


Per ecco na dwa flety solo to kompozycja Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Dzieło trochę konińskie, bowiem kompozytorka pochodzi z Konina, tu kończyła liceum, tu muzyki uczyła ją Maria Sławień. – To będzie częściowo prawykonanie, bo choć dzieło powstało 20 lat temu na flet solo, to teraz kompozytorka dopisała dla nas drugi flet – mówił Długosz, dodając: – Współpracujemy też z innymi konińskimi wybitnymi kompozytorami, z Kaczmarkiem, z Przybylskim… Per ecco to kompozycja obok której nie da się przejść obojętnie. Emocje w niej buzują na maksymalnych rejestrach, od tych wręcz przewiercających mózg, po zwiewne podmuchy wiatru… Mistrz Łukasz Długosz kiedyś, przy okazji innego koncertu w Koninie, mówił, że „flet to prosty instrument, wystarczy położyć go na oknie a wiatr sam zacznie na nim grać”. No tak… prosty instrument… wiatr wystarczy… Trzeba być Łukaszem Długoszem, by grać jak wiatr.

 
Kolejna kompozycja, z serii polskich, to dzieło Janusza Bieleckiego, biznesmena i kompozytora. Ł. Długosz: – Janusz Bielecki napisał dla nas Concertino na flet i fortepian w 2010 roku. Dzieło pierwszy raz zaprezentowaliśmy z Andrzejem [Jungiewiczem] we Freibergu. Wczoraj inną jego kompozycję [Koncert na dwa flety i orkiestrę, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej dyrygował Massimiliano Caldi] wykonaliśmy z żoną w Gdańsku.
Concertino to miniatura muzyczna przywodząca skojarzenia z muzyką Francisa Poulenc’a i Camille’a Saint-Saens’a. Bielecki bardzo rozbudował w niej partię fletu, dając fleciście szansę do wirtuozowskich popisów. Łukasz Długosz takich okazji do pokazania kunsztu nie zwykł omijać, zwłaszcza gdy za partnera ma pianistę jak Andrzej Jungiewicz.
 
Podobnie było z wykonaniem arii „Tre giorni son che Nina” G.B. Pergolesiego/ Theobalda Boehma. To piękna kompozycja do starowłoskiego tekstu poetyckiego:
     Tre giorni son che Nina (Już trzy dni Nina)
     In letto se ne sta. (Nie wstaje z łoża.)
     Il sonno l'assassina (Sen ją zabija,)
     Svegliatela, per pietà! (Obudźcie ją, na litość!)
I Długosz czarował, oj czarował publiczność…
 
Na koniec muzycy czarowali wykonując Duo Brillant z opery „Wilhelm Tell” G. Rossiniego. Ale to nie był koniec, bowiem na koniec był bis, oczywiście całkowicie nieprzygotowany, z zaskoczenia, choć (co za przypadek!) na pulpitach Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza i Andrzeja Jungiewicza znalazły się nuty kompozycji Dmitra Szostakowicza do dzieła Szekspira pt. „Król Lir”. – Cóż mówić o wykonaniu, gdy grali tacy muzycy – mówił Andrzej Majewski, prezes Konińskiego Towarzystwa Muzycznego, i wyliczał:
– Agata Kielar-Długosz, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, Wyższej Szkoły Muzycznej w Weimarze, Wyższej Szkoły Muzycznej i Teatralnej w Monachium oraz Uniwersytetu Yale w Stanach Zjednoczonych; laureatka wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych. Grała pod batutą m.in. Sir Colina Davisa, Jacka Kasprzyka, Jerzego Maksymiuka, Marissa Jansonsa, Helmutha Rillinga i Christopha Poppena. Jako solistka i kameralistka koncertowała w Europie i USA. Od 2007 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2013 r. obroniła doktorat
- Łukasz Długosz – przez międzynarodowych krytyków uznany został za jednego z najwybitniejszych flecistów. Absolwent Wyższej Szkoły Muzycznej i Teatralnej w Monachium, Narodowego Konserwatorium Muzyki i Tańca w Paryżu oraz Uniwersytetu w Yale w USA; zwycięzca wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych. Jako solista i kameralista koncertował na wszystkich kontynentach, występował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Musikverein w Wiedniu, Koncerthaus w Berlinie i Wiedniu czy Gewandhaus w Lipsku. Grał z orkiestrami pod batutą Zubina Mehty, Jamesa Levina, Helmutha Rillinga, Jacka Kasprzyka, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka. Krzysztof Penderecki wielokrotnie zapraszał go do wykonania swojego koncertu fletowego. Jest jurorem międzynarodowych konkursów fletowych, prowadzi kursy mistrzowskie w Europie i Azji. Do wielu nagród za wybitne osiągnięcia artystyczne dołożył w styczniu 2015 r. prestiżową nagrodę fonograficzną International Classical Music Award (ICMA) za płytę z muzyką Andrzeja Panufnika
- Andrzej Jungiewicz – wybitny kameralista, absolwent fortepianu u prof. Józefa Stompla oraz klasy kameralnej prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej i prof. Urszuli Stańczyk w Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest akompaniatorem na wielu kursach mistrzowskich, m.in. fletowych, kontrabasowych, saksofonowych i muzyki XX wieku. Wykładowca w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Polecamy











Inne:

Linki:

Copyright © Kulturalny Konin 2012
wykonanie bp8.pl serv2