Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Logo - Kulturalny Konin

Barwny „Contouring”

Zaczęło się nad Jeziorem Drawskim – opowiadał Radek Wośko, perkusista – ale tak naprawdę z Markiem (Kądzielą, gitarzystą) spotkaliśmy się na studiach w Danii. Naszym mentorem był tam Kasper Tranberg (trębacz). I tak powstała mentorsko-artystyczna relacja grania razem. Efektem jest płyta „Contouring”, zaprezentowana w konińskiej Galerii „Wieża Ciśnień”.


Pomysłodawcą projektu i autorem większości kompozycji jest Radek Wośko – odkrywał kulisy powstania płyty Tomasz Łuczak z Polish Jazz. Wośko „– niezwykle twórczy perkusista, lider m.in. kwartetu Entropy i współlider grupy Tomasz Licak/Radek Wośko Quartet – postawił na współpracę z jednym z najbardziej poszukujących polskich gitarzystów, któremu bliska jest idea podobnie dobranego składu (zespół Hunger Pangs prowadzony wspólnie z Tomkiem Dąbrowskim i Kasperem Tomem Christiansenem). Razem z Tranbergiem, guru duńskiej trąbki, stworzyli niezwykle klimatyczny, momentami subtelny i przewrotnie nastrojowy amalgamat przeróżnych muzycznych znaczeń. Coś, co mógłbym określić mianem niepokojąco kreatywnej ekspresji, zupełnie autonomicznej, nieszablonowej, zyskującej z każdym kolejnym odsłuchem. Na bazie bardzo precyzyjnej, rytmicznej podstawy Radka powstał swoisty dźwiękowy system naczyń połączonych, gdzie momentami dyskretny, minimalistyczny ton Tranberga spotyka się z gitarowym, intensywnym eksperymentem Kądzieli. Całość pomyślana jako niezwykle spójny obraz improwizowanego świata trzech świadomych muzyków.”


W „Wieży Ciśnień” (20 listopada br.) muzycy stworzyli jazzową suitę, pełną dźwiękowych wędrówek, pięknie uzupełniających się motywów, w których więcej było barw niż kształtów. Miejscami balladowe brzmienie dodatkowo pozwalało słuchaczom na własne poruszanie się ścieżkami oderwanymi od codziennej rzeczywistości. Przekraczanie granic i nieszablonowość powodują, że zaczyna się czekać, co będzie dalej, jakie pojawią się dźwięki, skojarzenia. Jaki ton nadadzą bębny, gdzie powędruje gitara, wreszcie - jak subtelnie, intrygująco zabrzmi trąbka. Perfekcja wykonania powodowała, że muzycy nie przekrzykiwali się, a pojawiająca się ściana dźwięków jedynie dodawała emocji: zamiast melancholii pojawiało się opowiadanie historii.


Przy okazji tej płyty i tych muzyków felietonista Polish Jazz zauważył: „Jest coś bardzo charakterystycznego w specyfice podejścia do materii muzycznej Polaków kształcących swój warsztat w Danii. Nie wiem, czy uprawniona może być już teraz sugestia, że ten polski, coraz szerszy zaciąg to zjawisko w prostej linii przekładające się na absolutnie nową jakość w rodzimym jazzie (a może tylko odświeżające pewien kontekst), niemniej ilość naszych rodaków, którzy podejmują naukę w Odense czy Kopenhadze, pozwala ze spokojem patrzeć w przyszłość w kontekście ich wyborów artystycznych. Tomasz Dąbrowski, Artur Tuźnik, Tomasz Licak, Anna Rybacka, Sebastian Zawadzki, a ostatnio świetni Grzegorz Tarwid czy Albert Karch to już teraz osobowości, które idealnie wpisują się w koncepcję kreatywnej, nieschematycznej, opartej przede wszystkim na wielkiej otwartości polskiej muzyki improwizowanej. Są w tej grupie również Radek Wośko i Marek Kądziela, współtworzący wraz z trębaczem Kasperem Tranbergiem album „Contouring”.


Dodajmy, że płyta „Contouring” nagrana przez trio Wośko/Tranberg/Kądziela ukazała się w czerwcu br. nakładem poznańskiej wytwórni Multikulti Project.


Fot. Zdzisław Siwik

Polecamy











Inne:

Linki:

Copyright © Kulturalny Konin 2012
wykonanie bp8.pl serv2