Ta strona używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Logo - Kulturalny Konin

W roli głównej „Pan Lutosławski”

Wszystko zaczęło się w Drozdowie koło Łomży, gdzie 100 lat temu urodził się Witold Lutosławski. Ten wybitny kompozytor, pianista i dyrygent stawiany jest w jednym rzędzie obok Chopina i Szymanowskiego. W Koninie, na deskach Konińskiego Domu Kultury, Fundacja Zygmunta Noskowskiego z Gniezna i Teatr Muzyczny w Łodzi pokazały (11 września) fragment muzycznego dzieła „Pana Lutosławskiego”.

„Pan Lutosławski” (tak nazywa się spektakl) jest dla dzieci; muzyką, tańcem, elementami gry aktorskiej i animacji opowiada o twórczości kompozytora, jego wrażliwości, znaczeniu sztuki w życiu społecznym, także o podróżach i odpowiedzialności. Pierwsza część spektaklu to opowieść o życiu i dziełach Lutosławskiego na tle wydarzeń historycznych. W roli kompozytora wystąpił Waldemar Cudzik, aktor Teatru Adama Mickiewicza w Częstochowie. Przepytującą go dziennikarką była Bogumiła Dziel-Wawrowska. Tę część muzycznie ilustrowali znakomici muzycy: Janusz Wawrowski – skrzypek, Katarzyna Piotrowska – skrzypaczka, Dominika Majerska – altowiolistka, Magdalena Bojanowicz – wiolonczelistka, Jakub Sztelcel – klarnecista i Bartłomiej Kominek – pianista. W ich wykonaniu usłyszeliśmy m.in. fragmenty koncertu na skrzypce i fortepian „Subito”(Wawrowski/Kominek), „Bukoliki” (Piotrowska/Majerska),Preludia taneczne na klarnet i fortepian (Sztencel/Kominek) a w czasie wykonania „Kwartetu smyczkowego” otrzymaliśmy wykład na temat… aleatoryzmu kontrolowanego, metody komponowania stosowanej przez Lutosławskiego. To właśnie ta metoda przyniosła mu sławę. A koncertował w najznamienitszych salach koncertowych świata, komponował na specjalne zamówienie m.in. dla Mścisława Rostropowicza, Anne-Sophie Mutter i Krystiana Zimermana.


Dziełem Witolda Lutosławskiego jest także ponad 70 kompozycji do wierszy i bajek dla dzieci. Scenarzystka spektaklu, Bogumiła Dziel-Wawrowska, część widowiska oparła na archiwalnym nagraniu słuchowiska Polskiego Radio, zrealizowanego na podstawie baśni H.Ch. Andersena pt. „Słowik”, do którego muzykę napisał Lutosławski. W bohaterów baśni wcielili się tancerze Teatru Muzycznego w Łodzi, przebrani w bajecznie kolorowe chińskie kostiumy, wyczarowane przez Iwonę Skibińską. Choreografię do „Słowika” opracował Artur Żymełka. Słuchowisko stało się okazją do zaprezentowania kilku kolejnych kompozycji Lutosławskiego, m.in. do wierszy Juliana Tuwima „Idzie Grześ”, „Rok i bieda” oraz „Spóźniony słowik”. Tu partię sopranową wykonała Bogumiła Dziel-Wawrowska. Spektakl wyreżyserował Arkadiusz Głogowski.

Na spektaklu „Pan Lutosławski” salę KDK wypełniły dzieciaki z konińskich szkół, głównie podstawowych. Spora część z nich żywo reagowała na wydarzenia na scenie, wśród części kwitło ożywione życie towarzyskie. Ale - per saldo - to znakomicie, że tak wielu nauczycieli przyprowadziło swoich uczniów do sali koncertowej, dając im szansę poznania dzieła jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Rok 2013 Sejm ogłosił Rokiem Lutosławskiego. Fundacja Noskowskiego wespół z Teatrem Muzycznym w Łodzi świetnie wpisały się spektaklem dla dzieci w obchody 100. rocznicy urodzin kompozytora.


I jeszcze słowo - nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie zauważyli konińskich akcentów. Artyści trasę z „Panem Lutosławskim” rozpoczęli od Konina. W spektaklu występuje Janusz Wawrowski, skrzypek pochodzący z Konina, który muzyczną edukację rozpoczął w konińskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia a kilka miesięcy temu nagrał, wraz z argentyńskim pianistą José Gallardo, płytę dla wytwórni EMI CLASSICS. Trzeci koniński element dopiero nastąpi: w czasie kolejnych spektakli „Pana Lutosławskiego” w postać kompozytora wcieli się Janusz Łagodziński, dzisiaj aktor i reżyser Teatru Juliusza Osterwy w Lublinie, który teatralną przygodę zaczynał jako recytator w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych (gdzie był uczniem), potem występując w Spółdzielni Różnych Usług Teatralnych „Przeciąg”, prowadzonej przez Zbigniewa Żółciaka w Domu Kultury Zagłębia Konińskiego w Koninie, w Teatrze „Opad”, prowadzonym przez Tadeusza Sikorę (też w DKZK) by – po zdaniu egzaminów wstępnych – kontynuować naukę w Wydziale Aktorskim łódzkiej Filmówki.


foto: Studio KDK

Polecamy











Inne:

Linki:

Copyright © Kulturalny Konin 2012
wykonanie bp8.pl serv2